4 הדרכים בהן גוגל נלחמת בספאמרים


כשאנחנו בוחנים את היחס של גוגל לספאם לאורך השנים, הדרך המדויקת ביותר להסתכל על המצב היא כמלחמת התשה מתמשכת. מצד אחד של המתרס נמצא את ספאמרים ובעלי אתרים שמחפשים קיצורי דרך בכדי להגדיל את התנועה שלהם מגוגל, ומצד שני גוגל אשר מפתחת כל הזמן כלים חדשים להסרת ספאם מתוצאות החיפוש שלה. ראינו לא אחת מקרים בהם גוגל לא היססה לחסום אתרים מובילים מתוצאות החיפוש מחשש לספאם באותם אתרים. במקרים רבים גוגל תבחר להעניש, ורק אז לבחון את המצב לעומק.

שיפור תוכן באתר

למה גוגל לוקחת ספאם בצורה כזו רצינית?

כדי לענות על השאלה הזו עלינו להבין את המטרה המרכזית העומדת מאחורי מנוע החיפוש של גוגל. הרבה לפני שגוגל השיקה את ה-Google Adwords (תוכנית הפרסום ברשת החיפוש, ולאחר מכן גם ברשת המדיה), גוגל שאפה לבנות מנוע חיפוש שידע לתת לגולש את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר לביטוי שיחפש – הגולש שואל שאלה, ומקבל תשובה. כדי לעמוד במשימה השאפתנית הזו גוגל פיתחה אלגוריתם שסורק את כל דפי האינטרנט (הדפים הניתנים לסריקה), ובאמצעות בחינת מילות המפתח בדפים, כמות הקישורים לדף/אתר ופקטורים נוספים, מנוע החיפוש ידע האם אותו עמוד רלוונטי לביטוי שהגולש מחפש.

לבעלי האתרים היה אינטרס להופיע גבוה ככל הניתן כדי למשוך טראפיק איכותי לאתרים שלהם, ולכן הם חיפשו שיטות "לעבוד" על האלגוריתם באמצעות הכנסת מילות מפתח לדפי האתר או באמצעות בניית קישורים מלאכותיים. אותן שיטות גרמו לכך שתוצאות החיפוש הפכו לפחות רלוונטיות, וככל שתוצאות החיפוש הפכו לפחות רלוונטיות כך גוגל הפך למנוע חיפוש פחות אטרקטיבי בעיני הגולש (דבר שעשוי לפגוע בהכנסות של גוגל מרשת החיפוש Adwords – ככל שפחות אנשים ישתמשו במנוע החיפוש של גוגל, כך היא תרוויח פחות).

מהסיבה הזו, לגוגל היה אינטרס כלכלי מובהק להשקיע המון משאבים בשיפור האלגוריתם על בסיס קבוע בכדי למנוע מבעלי אתרים או מקדמי אתרים לבצע מניפולציות על האלגוריתם. זו הסיבה להקמת צוות האיכות של גוגל (Search quality team), שכל מטרתו להבטיח שתוצאות החיפוש יישארו נקיות מספאם בכדי שהגולש יוכל למצוא תשובות רלוונטיות לשאלות שלו באמצעות חיפוש פשוט בגוגל.

חיפוש בגוגל

דוגמא לשיטת ספאם מובהקת שעד לפני מספר שנים הייתה נפוצה מאוד בקרב מקדמי אתרים היא החלפת קישורים מהפוטר של אתרי הלקוחות שלה. ע"פ שיטה זו, מקדמי האתרים היו מוציאים קישור מהפוטר של אתר הלקוח שלהם ללקוח אחר או ללקוח של חברת קידום אחרת, למשל אתר העוסק בפרחים היה עשוי למצוא את עצמו עם קישורים לאתרי הובלה, אינסטלציה, כיורים, ספלים למטבח ועוד תחומים שאינם קשורים. היום זה נראה ברור מעליו שלא הגיוני שאתר יקשר למגוון רחב של אתרים שאינם קשורים לתחום עיסוקו כיוון שאותם קישורים הם חסרי כל ערך לגולש, אך פעם שיטה זו הייתה נפוצה מאוד, עד לעדכון גוגל שהביא להענשה חמורה לאתרים שנקטו בשיטה זו.

ארבע השיטות שבאמצעותן גוגל נלחמה בספאם בשנת 2015

במהלך שנת 2015 גוגל זיהתה עלייה חדה במספר האתרים שהכילו דפי ספאם בעלי ערך אפסי לגולש. דפים אלה נוצרו בחלק מהמקרים כתוצאה מגניבת תוכן מאתרים אחרים וביצוע שינויים מינוריים, או בשיטות אחרות. הגדילה המשמעותית הזו בנפחי הספאם הביאה להמשך המגמה הקיימת להגדלת המשאבים לטובת המלחמה בספאם. גוגל נקטה מספר פעולות עיקריות כדי להשיב מלחמה:

  1. מאמצים באמצעות אלגוריתמי אנטי-ספאם

    גם במהלך שנת 2015, רוב המאמצים של גוגל למלחמה בספאם התרכזו באלגוריתמים המורכבים שפיתחה שנלחמים בספאם באופן אוטומטי. ברור מעליו שגם חברת ענק כמו גוגל לא יכולה להילחם בצורה ידנית בכמויות הספאם העצומות הקיימות ברשת, ולכן קיומם של כלים אוטומטיים הוא מתבקש. הצפי הוא שגוגל ימשיכו לשפר את האלגוריתמים שלהם כדי לזהות שיטות מתוחכמות שיצוצו גם בשנת 2016.

  2. פעולות ידניות ע"י גוגל

    את מה שהאלגוריתם של גוגל לא עושה, פעולות ידניות יזומות של צוותים ייעודיים בגוגל יעשה. ע"פ נתוני גוגל, במהלך שנת 2015 גוגל שלחה למעלה מ-4.3 מיליון הודעות לבעלי אתרים שנתבקשו לבצע פעולות אנטי-ספאם ידניות באתר שלהם בכדי למנוע הענשה של האתר ע"י גוגל. כתוצאה מאותן פעולות מרוכזות, גוגל זיהו עליה של 33% בכמות בעלי האתרים שנקטו פעולות לניקוי האתר שלהם מספאם.

  3. טיפול בתלונות של גולשים

    גוגל מאפשרת מזה שנים לדווח על אתרים שמנסים "לעבוד" על מנוע החיפוש בכדי שיציג את האתר שלהם בתוצאות גבוהות יותר בשיטות ספאם. האם מדובר בכלי לגיטימי? הדעות חלוקות. מתחרים רבים משתמשים באותו כלי בכדי "להלשין" על המתחרים שלהם, אך חשוב לזכור שפעולות לא ינקטו כנגד האתר במקרה בו האתר לא ביצע פעולות ספאם, ובמקרים בהם אין ראיות בידי המתלונן.
    בשנת 2015 גוגל טיפלו בלמעלה ב-400,000 תלונות ספאם בכל העולם. רק כ-65% מהתלונות הגיעו לידי טיפול, ומתוך אותו אחוז 80% נמצאו כתלונות מוצדקות.

  4. ארגון אירועים והגברת מודעות

    גוגל לא פוסחת גם על הפן החינוכי בכל הקשור למלחמה בספאם. גוגל ארגנה בשנת 2015 למעלה מ-200 אירועים וכנסים ב-17 שפות שונות, כשחלקם התרחשו במרחב הוירטואלי. מטרת האירועים היא לחנך את קהל בעלי האתרים לנקוט בשיטות לגיטימיות בכל הקשור לתוכן באתר שלהם.

מה מצפה לנו בשנת 2016?

אין ספק שגוגל תמשיך את המלחמה שלה בספאם, ואף תרחיב את המשאבים המוקדשים לטובת העניין. כיצד אנחנו יכולים להתגונן? בעלי עסקים שבוחרים לקדם את העסק שלהם באופן עצמאי ידרשו להקפיד על כתיבת תוכן איכותי בלבד, תוך מחשבה על הערך המוסף לגולש, גם בקישורים שיקבלו לאתר שלהם. בכל הנוגע לעבודה עם חברות מקצועיות, תדרשו לבדוק האם החברה בקיאה בהנחיות התוכן של גוגל, האם היא פועלת על פיהן והאם היא יכולה להבטיח לכם שהקידום שלכם יתבצע באמצעים לגיטימיים בלבד. הנזקים אליהם האתר שלכם חשוף בעבודה ע"פ שיטות ספאם נעים בין היעלמות מוחלטת של האתר מתוצאות החיפוש, ועד ירידה משמעותית במיקומי האתר בגוגל.

 

צור קשר

03-5248444 | 053-3347636

contact@ecpm.co.il